Dmitri Medvedev, despre alegerile din SUA: Pot fi un declanșator
16/01
  Ce aduce 2021 pentru Rusia? Din însemnările astrologului Sergiu Bălan
17/01

LADA și Dacia fuzionează: Patronul AVTOVAZ, despre motivele alianței

În anii următori, popularul model LADA Niva va cunoaște a doua naștere, trecând pe platforma franceză/ Foto: V1.ru

Grupul ruso-francez AVTOVAZ și compania românească Dacia vor fuziona într-o alianță și vor trece pe o singură platformă franceză. Grupul de companii Renault, unde intră ambele mărci, a publicat o nouă strategie de dezvoltare. Din document reiese că AVTOVAZ renunță la modelele sale originale în 2025, când va fi lansat modelul ce va înlocui actuala Lada Vesta, informează publicația V1.ru

Nu este vorba despre o unificare totală a celor două mărci, rusească și românească: ele își vor păstra identitatea exterioară, unificarea vizând, mai degrabă, aspecte tehnologice și de producție.

– Ideea creării unei unități de business este că Dacia și LADA vor rămâne companii separate, cu brandurile, istoria și strategia lor”, a explicat directorul noii divizii Dacia-Lada, Denis Le Vot. ”Dar ele vor avea de câștigat de pe urma unui management mai concentrat și coordonat. Important este că aceste companii vor fi mai bine integrate în sistemul Groupe Renault, pentru a exploata cu maximă eficiență efectul sinergic.

Vestea a venit pe neașteptate: zvonuri legate de trecerea AVTOVAZ pe platforma CMF au circulat de anul trecut. AVTOVAZ va pierde curând statutul de centru independent de inginerie, capabil să transforme o idee într-un model concret, de la proiectare la fabricare, iar, pe viitor, contribuția întreprinderii va viza, în mare parte, designul stilistic al mașinilor, adaptarea lor la Rusia și producția. Poate că, în timp, centrul de inginerie AVTOVAZ va fi implicat și în dezvoltarea unor platforme globale, dar în calitate de ”contractor” în structura globală a Renault.

LADA Granta va fi prima care se va muta pe platforma franceză (în 2023)/ Foto: V1.ruFoto: V1.ru

Ca bază unică pentru autovehiculele grupului AVTOVAZ-Dacia a fost aleasă platforma CMF-B, cunoscută, spre exemplu, prin Renault Clio și Nissan Juke. După toate probabilitățile, va fi vorba de versiunea ei simplificată, CMF-LS, care, ideologic vorbind, este mai aproape de actuala variantă bugetară B0. Dintre mașinile existente, după o rețetă similară a fost construită, spre exemplu, Renault Arkana. Acum, în structura Dacia-LADA, trei sferturi dintre vânzări sunt realizate de automobilele dezvoltate pe platforma B0, așa că viitoarea ”asasinare” a propriilor modele ale AVTOVAZ este dictată de considerente de natură strict pragmatică.

Se va reduce și nomenclatura modelelor: dacă acum, LADA și Dacia au 18 tipuri de caroserii, pe viitor, numărul lor va ajunge la 11. Din seria de modele, vor fi scoase cele care nu fac vânzări mari. Granta, spre exemplu, se realizează în patru tipuri de caroserii, dintre care, cea mai mare cerere este întrunită de sedan (peste 60%). Urmează, la mare distanță, liftback-urile, în timp ce break-urile (inclusiv Cross) reprezintă cam 15%, iar hatchback-urile (fosta LADA Kalina), doar câteva procente.

S-a încercat, de câteva ori, scoaterea din producție a modelului clasic ”Niva”, dar continuă să fie cerut. Cu toate acestea, în noua strategie Renault, bătrânica nu-și mai găsește locul.

AVTOVAZ dispune acum de patru platforme proprii, care, până în 2025 vor fi înlocuite cu platforma CMF-B. Vor fi trimise la pensie obișnuitele LADA Niva Travel (fostul Chevrolet Niva) și LADA Niva Legend (Niva originale), dar nu este nimic surprinzător în asta: modelele sunt descendente ale VAZ-2121. Va dispărea și platforma Lada Granta, ceea ce, iarăși, nu trebuie să surprindă, pentru că modelul este moștenitorul VAZ-2108.

Interesant este că în planul Renault nu se regăsește nici LADA Vesta, relativ nouă și de succes, un model căruia, la un moment dat, i s-a prezis un statut global: au existat chiar zvonuri că Renault analizează posibilitatea de a folosi platforma ei pentru un nou Logan. Dar unificarea este, astăzi, mai importantă decât originalitatea tehnică.

Toate acestea nu înseamnă că dispar și denumirile modelelor. În 2023, ar urma să apară LADA Granta franceză, în două tipuri de caroserii. Noua Niva își va face apariția în 2024, chiar dacă nu se mai vorbește deja despre un SUV. Modelul se transformă într-un crossover, care va fi, probabil, mai auster, ca element distinctiv față de Duster, construit pe aceeași platformă. Va mai fi un crossover, dar ceva mai mare decât clasa C și care, posibil, va fi promovat sub marca Vesta.

Dar dacă sortimentul se va reduce, volumul livrărilor va crește la 1 milion de unități în 2025. LADA vinde acum 300.000 de mașini pe an, Dacia, alte 460.000, și, astfel, vânzările vor crește cu o treime. Obiectivul AVTOVAZ este, pentru Rusia, păstrarea unei cote de piață de cel puțin 20%.

Directorul general al AVTOVAZ, Yves Caracatzanis, privește în viitor cu optimism, ceea ce este de înțeles: cândva, francezul a condus filiala românească a Renault, așa că obiectivele fuziunii le înțelege și, probabil, îi sunt familiare:

– AVTOVAZ aduce în recent creata divizie de business Dacia-LADA propriul său model de business eficient și avantaje concurențiale. Lansarea viitorului model Niva, total nou, în 2024, va marca o etapă extrem de importantă pentru LADA în Rusia și va deschide noi orizonturi pentru brand, a explicat el.

Modelele Dacia provin din ani diferiți: cândva, a fost producător român, dar a intrat, ulterior, sub controlul Renault și a înregistrat succes pe piața europeană.

La final, câteva vorbe despre noua soră a AVTOVAZ – Dacia. Marca românească a apărut încă în 1966,  iar după mai bine de trei decenii era vândută companiei Renault (ulterior, același lucru s-a întâmplat și cu AVTOVAZ). Sub conducerea franceză, Dacia a înflorit: sedanul Logan, care se vinde în Rusia sub marca Renault, a fost primul produs al ”noii Dacii”, devenit hit în Europa în 2004, iar din 2006 și în Rusia. Dacia Logan și platforma ei B0 a dat viață unei familii întregi de autoturisme, din care fac acum parte Duster și Sandero, alături de variantele deviate LADA Largus și Renault Kaptur. După toate probabilitățile, succesul Dacia a inspirat, în mare parte, Renault să cumpere AVTOVAZ, iar acum și fuziunea companiilor. Experiența Dacia a demonstrat că principiul unei platforme bugetare unice este de succes și, chiar dacă o asemenea lipsă de diversitate este plictisitoare, din punct de vedere practic, o armată de clone este mai avantajoasă decât o armată de eroi pestriți.

 

 

 

1 Comment

  1. Turcanu spune:

    Dacia este o marcă de mașini foarte bune si chiar ieftine. Din cite stiu eu Masina Rusească Lada este tot la fel cum este Dacia pentru romania masina oamenilor de rînd. sper ca alianță francezo-ruso este buna si constructivă

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Vizitatori website: 778733