Norvegienii vor să fie primii rezidenți străini din zona arctică a Rusiei
04/09
Aleksei Puskov
Pușkov, despre stilul de escroc al politicii externe ucrainene
05/09

Rușii de peste hotare și alegerile pentru Duma de Stat din 19 septembrie

Foto: oblgazeta.ru

Interviul acordat de Ambasadorul cu misiuni speciale al MAE Rus, Ghennadi Askaldovici, Agenției de presă ”Rusia astăzi”. Text integral.

Întrebare: – În câte țări străine vor putea rușii să voteze la viitoarele alegeri din septembrie? Câte secții de votare vor fi deschise? Există măcar o cifră aproximativă privind numărul alegătorilor de peste hotare?

G.Askaldovici: – Cetățenii ruși care trăiesc sau se află temporar peste hotare pot vota, în cadrul viitoarelor alegeri parlamentare, în 144 de țări. În acest scop, se deschid 348 de secții de votare. Potrivit estimărilor noastre aproximative, peste hotare trăiesc peste două milioane dintre concetățenii noștri. De regulă, la alegeri participă 200.000-300.000 de oameni. Cea mai ridicată rată de participare a fost înregistrată la alegerile prezidențiale din 2018 – peste 400.000 de oameni. Desigur, suntem interesați ca la alegeri să participe un număr cât mai mare al concetățenilor noștri. Le cerem tuturor să vină la secțiile de votare și să-și exercite dreptul lor constituțional.

Întrebare: – În condiții de pandemie, ce măsuri sunt adoptate de partea rusă pentru ca viitoarele alegeri să fie cât mai sigure din punct de vedere epidemiologic? Este adevărat că în secțiile din ambasade vor fi acceptați doar vaccinații, cei care au trecut prin boală sau cei care au rezultatul unui test?

G.Askaldovici: – Într-adevăr, pandemia a introdus restricții serioase în activitatea secțiilor de votare din străinătate, obligând MAE Rus să rezolve problemele ce țin de securitatea sanitară pentru alegători și pentru membrii comisiilor de secții. Cu toate acestea, nici una dintre restricțiile menționate de dumneavoastră nu vor fi introduse și nu intenționăm să le introducem în secțiile de votare. Calea spre alegeri este deschisă pentru toți cetățenii Rusiei. În același timp este de la sine înțeles că în secții vor fi folosite mijloace de protecție individuală și de igienizare, se va păstra distanța necesară între oameni, pentru a evita riscul infectării. Toate măsurile au fost detaliat expuse în recomandările comune ale Rospotrebnadzor și Comisia Electorală Centrală, recomandări pe care le-am trimis misiunilor noastre de peste hotare drept ghid de acțiuni. Firește, multe depind inclusiv de regulile stabilite de autoritățile locale, precum restricții orare sau limitarea teritoriului de deplasare (în unele țări funcționează interdicții de circulație în anumite intervale de timp, în altele este interzisă ieșirea din orașe, așa că am fost nevoiți să restrângem planurile de desfășurare a votului mobil).

Septembrie 2018. La secția de votare pe lângă Ambasada Federației Ruse din București/ Foto: Vesti din Rusia

Întrebare: – Ce se întâmplă cu persoanele care nu au aceste documente? Sau, spre exemplu, cu cetățenii mai în vârstă, care nu se pot deplasa întotdeauna la secțiile de votare, mai ales în alte orașe; vor putea ei, spre exemplu, să-și exprime votul de la distanță, sub formă electronică?

G.Askaldovici: – Singurul document de care are nevoie alegătorul este pașaportul de cetățean al Federației Ruse. În ceea ce-i privește pe alegătorii care trăiesc în afara orașelor unde se află ambasadele și consulatele rusești, multora dintre ei li s-a oferit posibilitatea de a vota în timpul votului mobil anticipat, acțiune ce va fi organizată de comisiile de secții. Repet: nu sunt chiar atât de multe cât au fost în 2018, dar, în pofida pandemiei, se intenționează organizarea a 184 de voturi anticipate în 55 de țări. Și nu sunt încă datele finale în acest sens; continuăm să primim solicitări  din partea misiunilor din străinătate. Amintesc faptul că, în 2020, un astfel de vot nu a existat în cadrul consultării populare privind modificările aduse la textul Constituției Rusiei. În privința cetățenilor mai în vârstă sau a celor care nu pot veni la secțiile de votare din motive de sănătate, ei pot adresa, până la 19 septembrie, ora 14,00, solicitări verbale sau în scris la comisiile de secție corespunzătoare, care își vor trimite la ei reprezentanții pentru vot la domiciliu. Posibilitatea votului la distanță pe internet există doar la alegătorii care sunt înregistrați cu locul de reședință în Rusia, într-unul dintre cele șapte subiecte ale Federației stabilite prin decizia Comisiei Electorale a Rusiei și anume în Regiunile Kursk, Murmansk, Nijni Novgorod, Rostov și Iaroslavl, precum și în orașele Moscova și Sevastopol.

Întrebare: – În alegerile din străinătate vor fi folosite, spre exemplu, camere video pentru înregistrarea procesului electoral, pentru a evita deteriorarea buletinelor sau alte eventuale încălcări?

G.Askaldovici: – În conformitate cu decizia ȚIK, mijloace de monitorizare video nu se folosesc în sălile de votare situate în secțiile create în afara teritoriului Federației Ruse. În același timp, observatorii acreditați la o secție de votare pot fotografia sau pot filma dintr-un loc stabilit de președintele respectivei comisii electorale, în sensul că înregistrarea video nu trebuie să încalce secretul votului și să influențeze voința de exprimare a alegătorilor.

Întrebare: – Oficiul pentru Instituții Democratice și Drepturile Omului (ODIHR) al OSCE a refuzat să-și trimită observatori în Federația Rusă, pentru că a fost invitat un număr prea mic. Și-a exprimat organizația intenția ca, în această situație, să urmărească derularea alegerilor în secțiile de peste hotare? Cum va fi organizată monitorizarea alegerilor peste graniță, în ansamblul ei, din punctul de vedere al observatorilor?

G.Askaldovici: – Aș dori să reiterez regretul pentru refuzul nefondat al ODIHR/OSCE de a-și trimite observatori la alegerile parlamentare din Rusia. Cred că această decizie a fost construită pe ambițiosul postulat ”totul sau nimic” și nu a ținut cont absolut deloc de realitățile noastre legate de răspândirea infecției de coronavirus. Și pentru că veni vorba, dintre toate misiunile internaționale, ODIHR/OSCE a primit cea mai mare cotă, de 50 de oameni. Dar, din păcate, argumentele noastre nu au fost băgate în seamă. Cum are de gând ODIHR/OSCE, în situația creată, să-și îndeplinească misiunea de supraveghere, noi nu știm. În orice caz, este alegerea ei.

Fără îndoială, țara noastră a invitat la alegerile pentru Duma de Stat observatori internaționali din alte structuri internaționale, din alte țări și organizații atât pe linia Comisiei Electorale Centrale, cît și a Consiliului Federației și a MAE Rus. Desigur, aceste misiuni vor lucra în componență redusă pe fondul pandemiei de COVID-19. În orice caz, Rusia va primi evaluarea internațională a alegerilor – o organizație, fie ea și cu autoritate, nu este decisivă în privința evaluării rezultatelor alegerilor noastre.

Întrebare: – Cum se vor număra voturile în secțiile din străinătate – manual sau cu utilizarea urnelor automate? Sau acest lucru depinde de posibilitățile tehnice dintr-o țară concretă? Cum vor fi transmise datele la Comisia Electorală Centrală?

G.Askaldovici: – Numărarea voturilor peste hotare se va efectua manual. Experimentul din urmă cu câțiva ani cu utilizarea procesării automate a buletinelor de vot a arătat că o asemenea formă de votare este nedorită peste hotare, inclusiv din cauza vulnerabilității la influența externă (încercare de spargere a soft-ului). La ȚIK, datele de la secțiile de votare din străinătate vor fi transmise pe canalele de comunicare ale Ministerului de Externe.

Întrebare: – Cât de mari sunt riscurile că vor exista încercări de ingerință străină în procesul electoral la secțiile de peste hotare? Ce se face pentru a preveni o astfel de provocare, dar și altele?

G.Askaldovici: – Așa cum reiese din numeroasele declarații ale ”partenerilor” noștri occidentali, ei nu renunță la încercările de a impune țării noastre viziunea lor asupra democrației, inclusiv prin susținerea forțelor anti-statale. Prin urmare, sunt nevoit să răspuns afirmativ la întrebarea dumneavoastră: riscurile unui amestec străin în procesul electoral sunt mari. În planul contracarării acestor încercări noi ducem, în primul rând, o activă muncă de lămurire și informare. Aducem la cunoștința concetățenilor noștri poziția noastră principială: alegerile se desfășoară într-un mod cât se poate de deschis, transparent, în deplină concordanță cu litera și spiritul legii. Așteptăm în secțiile de votare un număr mare de observatori pe linia Camerei Civice, a altor structuri – nu avem nimic de ascuns de cetățeni, ne facem cinstit munca noastră.

În privința provocărilor, a amenințărilor și a altor acțiuni ilegale, în acest caz contăm pe ajutorul forțelor locale de apărare a ordinii publice. În majoritatea covârșitoare a țărilor lumii, se iese în întâmpinarea misiunilor noastre diplomatice în privința alocării de forțe suplimentare de pază în zilele alegerilor, se reacționează în mod adecvat la solicitări, nu se permite desfășurarea, în acest timp, a unor demonstrații de masă lângă zidurile ambasadelor. Din experiența campaniilor electorale anterioare, pot spune că, în diferite țări, concetățenii noștri care nu sunt indiferenți la soarta Rusiei, duc o muncă de lămurire cu persoanele care pichetează, care stau cu lozinci provocatoare. Uneori, astfel de dispute devin destul de aprinse, dar nu ajung la conflicte serioase; după cum arată practica, puțini dintre acești demonstranți au cu adevărat o ”ideologie” și, de multe ori, oamenilor li se propune să câștige, astfel, niște bani.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Vizitatori website: 1100228